“Repülni, repülni, repülni!”

Atka Oldala

Frissítve: 2019 május

Főoldal Bemutatkozás Apám emlékére Siklóernyőzés Fotógaléria
Elektronika, rádiózás Linkgyűjtemény

Egy csodálatos sport: A siklóernyőzés

Mi a siklóernyő ?

Ejtőernyőt bizonyára mindannyian láttunk már. Az ejtőernyősök légcellás "paplan" ejtőernyőikkel jól tudnak manőverezni és célra szállni. A siklóernyő ennek a légcellás ejtőernyőnek a továbbfejlesztéséből született, de nem ugrásra, hanem kizárólag repülésre tervezték. A siklóernyős pilóta a földről száll fel nyitott ernyőjével. Az egész tulajdonképpen egy csupaszárny repülőgép. A siklóernyő légijármű ezért ugyanúgy vonatkoznak rá a repülési és légtérhasználati szabályok mint a többi repülő szerkezetre.

Légcellás ejtőernyő

Nagyteljesítményű siklóernyő

Siklóernyőzés - Paragliding (PG)

Repülés a természet erőinek kihasználásával

A siklóernyő siklórepülő légijármű amely hajtómű nélkül, a levegő függőleges áramlásainak köszönhetően képes emelkedni és hosszabb ideig a levegőben tartózkodni. A feláramló légtömegeket a szél hatására a dombok, hegyek lejtőin kialakuló lejtőszél, valamint a termikus feláramlás az ún. termik biztosítja.  A lejtőzés "helyi" repülésre ad alkalmat, a termikek segítségével pedig kitágul számunkra a tér és sokkal magasabbra emelkedhetünk. Az emelkedésnek a légtérhatárok, ill. a repülési szabályok szabnak korlátot. Adott esetben a gomolyfelhő alapig emelkedhetünk, ami hazánkban a nyári időszakban 2000 méter felett is lehet. Ebből a magasságból már térkép a táj és innen elindulhatunk égi utunkra a "szelek szárnyán" termikről-termikre "ugorva". Ezt nevezzük távrepülésnek.


Az indulás módja

A siklóernyőzés a hegyekben kezdődött, ami nem véletlen, ugyanis a lejtőről való indulás igen kedvező feltételeket nyújt a repüléshez. Elstartolás után közvetlenül élvezhetjük a lejtőszél tartását és kivárhatjuk a levegőben a lejtő mentén emelkedő termikeket. Ha megfelelő termikkel el tudunk emelkedni a lejtőtől utána már a termikrepülésre kell koncentrálnunk tudásunkat...

A síkvidéken élőknek sem kell szomorkodniuk mert kitalálták már a csörlőt siklóernyőhöz is. A csörlő segítségével nagy szintkülömbségű startot lehet végezni ami megkönnyíti a termikfogást és jó indulópozíciót biztosít a távrepüléshez.

A repülés

 Egy siklóernyős pilótának jól kell tudnia lejtőzni is, nem csak termikelni. Sokszor ezen múlik egy távrepülés sikere. A lejtő mentén való közlekedés nagy figyelmet igényel mert mindig közel van a talaj, a fák, és közel vannak a többiek is!! A termikrepülés lehetővé teszi számunkra hogy távokat repüljünk. A távrepülés nagyon leegyszerűsítve az, hogy emelkedünk és siklunk, emelkedünk és siklunk és így tovább amíg tudunk. A cél, minél rövidebb idő alatt minél messzebbre, vagy előre meghatározott helyre eljutni, esetleg adott pontokat is érintve. A termikben körözve emelkedünk ahogyan azt a madarak repülése során megfigyelhetjük, majd ha elértük a "plafont" vagy elfogyott az emelés, továbbsiklunk hátszéllel, hogy minél gyorsabban haladjunk.

Siklás közben jelentős a magasságvesztés ezért újra időben termiket kell találnunk hogy ismét emelkedjünk. Ha nem sikerül és nagyon lesüllyedünk, még időben biztonságos leszállóhelyet keresünk. A hely megválasztására nagyon oda kell figyelnünk: felsővezeték, tereptárgyak, talaj minősége, stb. Behelyezkedésnél "megtréfálhat" a változó szélirány, egy erős befúvás... Ha épségben földet értünk a sikeres repülés friss élménye mindennél többet ér számunkra. Kiszámoljuk a megtett kilométereket és nagy örömmel nyugtázzuk: ismét sikerült egy jót repülni!!!

Segédmotoros siklóernyőzés - Powered paragliding (PPG)

A siklóernyőt segédmotorral kiegészítve a világ jelenleg legkönnyebb motoros légijárművéhez jutunk. A motor által hajtott légcsavar tolóerejét hasznosítva az ernyőn nagyobb felhajtóerő jön létre mint a légijármű össz. tömege, így az emelkedni is képes. Ez fizikailag nagyon hasonlít a csörléses emelkedéshez. A segédmotoros siklóernyővel, akár a repülőgéppel, vízszintes területről felszállhatunk, tetszőlegesen emelkedhetünk vagy süllyedhetünk, tetszőleges irányban és magasságon repülhetünk amíg azt az üzemanyagunk és az időjárás engedi.

A PPG két féle kivitelben terjedt el:

-Az egyik változat a hátimotoros siklóernyő, amelynél a hajtómű a pilóta hátán helyezkedik el, a fel és leszállás gyalogosan történik.

-A másik, kicsit bonyolultabb megoldás az ún. trike-os (ejtsd: trájkos) kivitel, ahol a hajtómű és a pilóta egy háromkerekű, irányítható kocsin foglal helyet. A le és felszállás futóművel történik, mint a motoros sárkánynál.

Gödöllő repülőtere országos viszonylatban az egyik legjelentősebb siklóernyős bázis, nem a legjobb fekvésű de közel van és használhatjuk. Ezúton is köszönet BOTH LAJOSNAK, a SKY ESCORT HUNGARY AERO CLUB elnökének. Gyakran repülünk 60-80 km vagy annál hosszabb útvonalat, amihez a Gödöllői-dombság és környéke csodálatos környezetet biztosít.

Főoldal Az oldal elejére